היפראקטיביות אצל ילדים ובני נוער: כיצד היא מתבטאת והאם יש פתרון?

ילדכם לא מצליח לשבת בשקט, להישאר ממוקד או לשלוט בדחפים שלו? אולי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. ADHD משפיעה על אינספור ילדים ברחבי העולם. במאמר זה תוכלו להבין את הפרעת הקשב והריכוז וההיפראקטיביות, את הסימפטומים שלה, ואף אסטרטגיות מעשיות לתמיכה בילדים. בין אם אתה הורים מודאגים, מחנכים או מטפלים, הבנת ADHD היא המפתח לעזור לילדים אלה לנווט באתגרים הייחודיים שלהם. בואו נתחיל!

מהי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות?

ההפרעה הזו ידועה גם בראשי התיבות ADHD, והיא הפרעה נוירו התפתחותית המשפיעה בעיקר על ילדים, אך היא יכולה להימשך גם בבגרות, ולעיתים עד גיל זיקנה. היא מאופיינת בדפוס מתמשך של חוסר תשומת לב, אימפולסיביות והיפראקטיביות המפריעים לתפקוד ולהתפתחות היומיומיים, ושמים לב אליה בעיקר בחינוך החובה שמעוגן בחוק.

התסמינים של ADHD

ילדים אלה מציגים לעיתים קרובות מגוון תסמינים שניתן לסווג לשלושה תחומים עיקריים: חוסר תשומת לב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. כדי להבין טוב יותר כל חלק של ההפרעה, הינה כמה מילים עליהם:

חוסר תשומת לב

ילדים היפראקטיביים עשויים להתקשות לשמור על תשומת לב, והם מוסחים בקלות בגלל גירויים חיצוניים. לעיתים קרובות הם נאבקים למלא הוראות, להתעלם מפרטים, ויש להם נטייה לעשות טעויות רשלניות. בנוסף לכך, הם עשויים להתקשות בארגון משימות ופעילויות ולעיתים קרובות נמנעים או לא אוהבים משימות הדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.

אימפולסיביות

התנהגות אימפולסיבית היא סימן היכר נוסף של היפראקטיביות. ילדים עם היפראקטיביות נוטים לפעול ללא מחשבה, לקטוע שיחות ולעסוק לעיתים קרובות בפעילויות שיש בהן סיפוק מיידי מבלי לקחת בחשבון השלכות אפשריות. הם עשויים להתקשות עם תורנות, והם עלולים לפלוט תשובות לפני השלמת השאלה.

היפראקטיביות

ילדים היפראקטיביים מפגינים תנועה גופנית מוגזמת, פעלתנות יתר וחוסר מנוחה. הם מאותגרים מלהישאר ישובים או מלעסוק בפעילויות שקטות. לעיתים קרובות הם עשויים לרוץ או לטפס יתר על המידה, אפילו במצבים לא מתאימים. הם גם חווים תחושה של חוסר שקט פנימי, ועשויים להתקשות לעסוק בפעילויות פנאי הדורשות תשומת לב רגועה וממוקדת.

 

 

אסטרטגיות שיעזרו לילדים

תמיכה בילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות דורשת גישה מקיפה ורבת פנים המערבת הורים, מחנכים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. הינה כמה אסטרטגיות שניתן ליישם כדי לעזור לילדים אלה:

  • יצירת סביבה מובנית: יצירת סביבה מובנית מסייעת לספק יציבות ויכולת חיזוי לילדים עם ADHD. קבעו כללים ושגרות ברורים, ושמרו על עקביות בציפיות ובתוצאות. פירוק המשימות לצעדים קטנים יותר הניתנים לניהול יכול גם לסייע לילדים להתמקד ולהשלים פעילויות בהצלחה.
  • סיפוק פעילות גופנית סדירה ופורקן לאנרגיה: לילדים אלה יש לעיתים קרובות עודף אנרגיה שצריך לתעל כראוי. פעילות גופנית סדירה והשתתפות בפעילויות שונות, כגון ספורט או ריקוד, יכולים לעזור לשחרר אנרגיה כלואה, לשפר את המיקוד ולקדם את הרווחה הכללית.
  • עידוד הפסקות ותנועה: מכיוון שילדים עם ADHD מתקשים לשבת בשקט לפרקי זמן ארוכים, שילוב הפסקות תכופות ותנועה בשגרת היומיום שלהם יכול להועיל. מתן הפסקות קצרות לצורך מתיחות, הליכה או פעילות גופנית יכול לעזור להם לשחרר אנרגיה עודפת ולחזור למשימות עם מיקוד מוגבר.
  • שימוש בתמיכה חזותית: עזרים חזותיים, כגון לוחות זמנים, תרשימים ורשימות פעולות לביצוע, יכולים לסייע לילדים עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות לארגן את מחשבותיהם ופעילויותיהם. תמיכות חזותיות מספקות ייצוג חזותי של משימות, וכך מקלות על הילדים להבין ציפיות ולעקוב אחר התקדמותם.
  • חילוק משימות למקטעים הניתנים לניהול: משימות גדולות יכולות להיות קשות עבור ילדים אלה. חלוקת משימות למקטעים קטנים וקלים יותר לניהול עוזרת להם להתמקד בשלב אחד בכל פעם, ומגדילה את סיכוייהם להשלים את המשימה בהצלחה. הצעת שבחים ותגמולים על השלמת כל שלב יכולה להניע עוד יותר את התקדמותם.
  • שימוש בחיזוקים חיוביים: חיזוק חיובי הוא אסטרטגיה יעילה לעידוד התנהגויות רצויות אצל ילדים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות. הכירו ותגמלו אותם על מאמציהם, הישגיהם והתנהגותם המתאימה. שבחים והכרה יכולים להגביר את ההערכה העצמית שלהם ולחזק הרגלים חיוביים.
  • שיתוף פעולה עם מחנכים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות: תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה עם מורים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות הם חיוניים. עבדו יחד כדי לפתח אסטרטגיות והתאמות אישיות הנותנות מענה לצרכים הספציפיים של הילדים. פגישות קבועות והערכות התקדמות יכולות להבטיח תמיכה עקבית בסביבות שונות.

לסיכום

הבנה ותמיכה בילדים עם ADHD היא מאמץ משותף הדורש סבלנות, אמפתיה ואסטרטגיות מותאמות. באמצעות יישום האסטרטגיות במאמר זה; הקמת סביבה מובנית, אספקת מקומות להוצאת אנרגיה, שימוש בתמיכות חזותיות, פירוק משימות למקטעים הניתנים לניהול, שימוש בחיזוקים חיוביים ושיתוף פעולה עם מחנכים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות, ניתן לחולל שינוי משמעותי בחייהם של ילדים אלה. זכרו, כל ילד הוא ייחודי, וייתכן שייקח זמן למצוא את הגישות היעילות ביותר. אבל עם תמיכה עקבית, עידוד ואמונה בפוטנציאל שלהם, אפשר להעצים אותם להתגבר על אתגרים, לפתח מיומנויות חיוניות ולשגשג מבחינה אקדמית וחברתית.

המידע באתר הוא לא חוות דעת רפואית או המלצה רפואית מכל סוג שהוא, כדי לקבל את הטיפול המדויק לצורך הטיפול בבעיה יש לפנות לרופא ו/או למומחה בלבד.

נגישות