צילום המחשה: shutterstock

בית הספר היסודי ע"ש שמעון פרס, ממלכתי נופים וממלכתי טל הם בתי הספר היסודיים הצפופים ביותר בראש העין. כך עולה מאתר משרד החינוך, אשר חשף בשבוע שעבר את "התמונה החינוכית" לשנת תשע"ז, במסגרת פעילותו להרחבת השקיפות בתחום החינוך והנגשת המידע לציבור בישראל.

בסוף השבוע שעבר חשף משרד החינוך נדבך נוסף בפעילותו להרחבת השקיפות בתחום החינוך והנגשת המידע לציבור בישראל, במסגרתו העלה המשרד את נתוני "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשע"ז, במערכת השקיפות של המשרד (אתר מינהל כלכלה ותקציבים).

השנה הוצגה לראשונה "התמונה החינוכית" בכל רמות הגיל; חטיבה עליונה (22 מדדים), חטיבת ביניים (15 מדדים) ויסודי (13 מדדים). המדדים מצויים תחת אשכולות, כך שחלקם קשורים לתחום הערכי וחלקם האחר לתחומים של למידה והישגים, נשירה והתמדה וכן הצוות החינוכי. המדדים פותחו על ידי הרשות הארצית להערכה ומדידה בחינוך וצוות מקצועי מטעם המשרד.

בדקנו מי הם בתי הספר היסודיים הצפופים ביותר בראש העין ומצאנו כי במקום הראשון נמצא בית הספר היסודי ע"ש שמעון פרס בו לומדים ממוצע של 33.1 תלמידים בכיתה ולכן הוא גם הצפוף ביותר, אחריו בית הספר הממלכתי נופים בו לומדים בממוצע 31.5 תלמידים בכיתה ובמקום השלישי בית הספר הממלכתי טל עם ממוצע של 30 תלמידים בכיתה, לעומת הממוצע הארצי העומד על 29 תלמידים בלבד.

מערכת השקיפות בחינוך מציגה את המדדים ברמה מחוזית, רשותית ובית ספרית, וכאמור על פי חלוקה של יסודי, חטיבת ביניים ותיכון. נתוני בתי הספר מופיעים על פי חמישון ועשירון טיפוח, ובהשוואה לתמונה הארצית ולבתי הספר הדומים להם. כמו-כן, המערכת מציגה מאפיינים נוספים בהם: השכלת המורים, שיעור התלמידים המאובחנים, מספר כיתות האתג"ר והמב"ר, שיעור תלמידי החינוך המיוחד ושיעור התלמידים העולים. לצד כל אלה, כוללת המערכת נתונים תקציביים של המשרד ברמה הארצית, המחוזית, הרשותית והבית ספרית. בכך, חובקת המערכת מסד רחב היקף של נתונים והוא מונגש באופן ידידותי, אינטראקטיבי ופשוט.

שקיפות בחינוך במתכונתה המורחבת מאפשרת למשרד, לרשויות המקומיות ולבתי הספר לקבל תמונה רחבה על כלל תחומי העשייה החינוכית, לבחון את ההישגים השונים, ולנתב את המשאבים על פי תכנית עבודה מסודרת הנשענת על צרכים העולים מהשטח.

שר החינוך, נפתלי בנט, ציין כי: "העשייה החינוכית היא רחבה הרבה מאחוזי זכאות לבגרות. לכן כשעיצבנו את התמונה החינוכית, הייתה לנו מטרה ברורה: להביט על עשיית מערכת החינוך בצורה מקיפה ורב גונית - מצוינות לצד ערכים. יחד עם התמונה עצמה, חרטנו על דגלנו שקיפות מלאה בפני כל הורה ותלמיד במדינת ישראל.

"עתה, יכול הציבור הרחב לעמוד מקרוב על ההצלחות והאתגרים של המערכת שעוסקת במשימה החשובה מכל - חינוך דור העתיד. הנתונים הארציים בתמונה מבטאים מסקנה ברורה: תלמידי ישראל בתנופה חינוכית. הזכאות לבגרות ואיכות התעודה בעלייה, לצד ירידה מתמדת בנשירה. מדובר באלפי תלמידים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו. אני גאה בהם ובמורים הנפלאים שהובילו אותם להצלחה. נמשיך לבחון את עשיית מערכת החינוך על ידי מבט בתמונה המלאה ולפעול לשיפור מתמיד לכל אורך הדרך״.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף: "היום אנחנו עושים צעד נוסף בהגברת השקיפות לציבור. לצד התשומות התקציביות שמקצה המשרד לרשויות, אנחנו מציגים את מגוון העשייה הערכית והלימודית של בתי הספר בכל רמות הגיל. בכך, אנחנו פורסים בפני ההורים והציבור כולו מניפה רחבה על מערכת החינוך בישראל. מהלך זה מהווה נדבך נוסף בשורה של פעולות שמקדם המשרד בשיח ישיר עם ההורים והציבור אודות נושאי חינוך מגוונים. בנוסף, מגוון הנתונים מאפשר לנו לערוך ניתוחי עומק ובחינה של הקשרים בין הממצאים בכל תחום ובכל בית ספר. בהתאם למכלול הזה, אנו מנתבים את המשאבים שיביאו בסופו של דבר לצמצום הפערים ולקידום הערכים וההישגים הלימודיים".

רוצים לבדוק איפה עומד בית הספר של ילדכם?

הכנסו לאתר משרד החינוך בכתובת >>> https://shkifut.education.gov.il/national

מעיריית ראש העין נמסר בתגובה: "מספר התלמידים בכיתות נקבע על פי מפתח ארצי ויישובי.

ראש העין נמצאת בתהליך מרתק ומואץ של צמיחה הבאה לידי ביטוי במערכת החינוך. אגף החינוך והנוער בשיתוף הפיקוח של משרד החינוך, הגדיר מצפן חינוכי עירוני ועובד בשיתוף פעולה להגדרת יעדים לקידום ובמרכזם-פיתוח מרחבי חדשנות פדגוגית בכל בתיה"ס בעיר. מרחבים אלו מקדמים תהליכי הוראה ולמידה במטרה לתת מענים להרכבי הכיתות וגודלן.

המשמעות ביום יום היא שתלמידים לומדים בהרכבים שונים- פרטני, זוגי, קבוצתי, רב גילי ובמליאה, במרחב הכיתתי ובמרחבים נוספים בביה"ס וגם בלמידה חוץ בית ספרית, ובכך מאפשר למידה איכותית ובעלת משמעות למורים ולתלמידים.

המהלך העירוני מלווה ע"י מנטורים חינוכיים במימון הרשות ופיקוח והדרכה ממשאבי משרד החינוך".