שבוע המודעות לסרטן העור מצויין כעת ברחבי הארץ. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מידי שנה מאובחנים כ 1,580 ישראלים עם מלנומה ממאירה של העור, ו - 196 מתים מהמחלה. בעוד שיעורי הריפוי מהמחלה עולים ועומדים על 88% בגברים ו- 91% בנשים, הרי שבהחלט חלה עלינו החובה להגן על עצמנו בפני השמש. 

במסגרת שבוע המודעות לסרטן העור שיזמה האגודה למלחמה בסרטן, תוכלו לגשת אל מרפאות קופות החולים ברחבי הארץ לצורך אבחון מוקדם. לרשימת המרפאות לחצו כאן

אילוסטרציה. צילום: freepik

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור בשירותי בריאות כללית, מספקת לנו כמה טיפים שיסיעו לנו לשמור על בריאותנו מסכנות השמש. 

קרם הגנה כדרך קבע – יש למרוח קרם הגנה כדבר שבשגרה בחודשי הקיץ, אך לא פחות חשוב גם בחודשי החורף. נזקי השמש מצטברים על העור אט אט במהלך השנים. העור צובר נזקים אשר מגיעים לידי ביטוי בשלב מסוים שאיננו יודעים לצפות מראש. על כן, חשוב לשמור על העור לאורך זמן ובצורה קבועה מפני קרני השמש ולא רק בעת ביקור בחוף הים.

כיסוי מלא – חשוב למרוח קרם הגנה על כל האזורים החשופים בגוף ולא רק על עור הפנים. קרני השמש לא פוסחים על גב היד, המחשוף, הצוואר, אפרכסות ועל קרחות.

בחירת מסנן קרינה - חשוב לבחור מסנן קרינה עם מקדם SPF של 30. מסנן קרינה בעל מקדם זה מכסה מעל ל-95% מקרינת UVB.  ברוב המקרים אין צורך במסנן קרינה בעל מקדם גבוה מ-30. חשוב לבחור מסנן קרינה שמכיל גם סינון מקרני UVA.

נוחות שימוש – כדי שלא יהיו לנו תירוצים, חשוב לבחור מסנן קרינה נוח לשימוש. מה שלא נוח לנו לא יהפוך להרגל קבוע. בשוק כיום יש מגוון רחב של תכשירים בצבעים ומרקמים שונים (מקדמי הגנה לבנים, שקופים, חומים, נוזליים, בתצורת ספריי או בקרם וכד'). התכשירים מותאמים לכל גווני וסוגי העור וכן לכל סוג של פעילות (ספורטאים למשל יעדיפו ספריי בעוד נשים יעדיפו עם גוון צבע וכו').

מתי להתמרח? יש למרוח את מסנן הקרינה כ-30 דקות בטרם היציאה לשמש. על גבי מסנן הקרינה ניתן למרוח מייק אפ ולא להפך.