כנס התושבים. צילום: עמית לרנר

תושבי ראש העין פתחו השבוע במאבק נגד המעבר בשמי העיר של מטוסים הנוחתים בנתב"ג. כ-100 תושבים השתתפו בערב היכרות של מטה המאבק, שנערך בשכונת גבעת טל.

בתקופה האחרונה מתלוננים תושבים בראש העין על תנועת מטוסים ערה ביום ובלילה. הדבר מפריע לתושבים לישון והשבוע המאבק עלה מדרגה בתמיכת ראש העירייה וחברי מועצה. "אנחנו רוצים לישון בשקט", אומר אחד התושבים. "כל לילה יש לנו מעל הראש מטוסים שמעירים את הילדים שלי מהשינה ואחר כך הם לא מצליחים לישון".

חבר המועצה רזיאל אחרק, שהשתתף בכנס, אמר כי "צריך לעשות חישוב מסלול מחדש ולשנות את דרך הפעולה. הפיכתו של המסלול שעובר בשמי ראש העין למסלול הנחיתה העיקרי בנתב"ג הופכת את חייהם של תושבי ראש העין ויישובי הסביבה לבלתי נסבלים".

גם ראש העירייה, שלום בן משה, נכח בכנס וסיפר בצעדים הוא מתכוון לנקוט. לדבריו, "יש להקים צוות בשיתוף תושבי העיר ולהיאבק הן באמצעים משפטיים והן באמצעות לחץ פוליטי על מקבלי ההחלטות. לא נשקוט עד שנתיב הטיסות יוסט הרחק מבתי התושבים לכיוון כביש 6". בן משה הוסיף: "יש לאחד כוחות עם כל הערים והיישובים אשר שותפים לסבל כמו כפר קאסם, כוכב יאיר, בארות יצחק וקיבוץ אייל". בעירייה סבורים שאיחוד הכוחות יפעיל לחץ על שר התחבורה ישראל כץ ורשות שדות התעופה.

מספר תושבים שהשתתפו בכנס הביעו מחאה כלפי התנהלות העירייה: "מדוע הרשות חתמה על 'הסכם הגג' בנוגע לבנייה בעיר ללא התנייה של הסטת נתיב המטוסים מהעיר? למה העירייה נכנעה לתכתיבים ממשלתיים?", כעס אחד המשתתפים. "הסטת נתיב הטיסה לכיוון כביש 6 תפגע יותר בשכונות הוותיקות כמו רמב"ם ומשכנות המוזיקה", טען תושב אחר.

יצויין כי במכתב שכתב חבר המועצה רזיאל אחרק למועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוא הציג דרישה לשנות את מסלולי הטיסה של נתב"ג. לטענתו, "במצב הקיים קיימת סכנה ממשית לחיי אדם, דוגמת התרסקות מטוס אל-על בהולנד, על בתי תושבים במהלך נחיתה. היה כבר מקרה שמטוס 'העיף' גג של בית ביישוב בני עטרות (סמוך ליהוד). אנו עדים להליך הולך ומתגבר של הגדלת מספר המטוסים החולפים מעל לריכוזי האוכלוסין בראש העין, תוך ניסיון להרגיל את האוכלוסייה לרוע הגזירה".

עיריית ראש העין מסרה בתגובה: "ראש העיר שלום בן משה יזם את הדרישה להסטת נתיב הטיסה עם כניסתו לתפקיד. ראש העיר עודד את הקמת צוות הפעולה לקידום הנושא והשבוע, התקיימה פגישה לקידום היוזמה בהשתתפות ראש העיר שלום בן משה, רזיאל אחרק, חבר מועצת העיר, ראשי מנהלות ונציגי תושבים. בחודש הבא, תתקיים פגישה להצגת סטטוס הטיפול בכל הנושא בתחום המשפטי והציבורי, שבה יציג משרד עו"ד פלג את התמונה לצוות הפעולה. בהמשך, במהלך חודש פברואר, תתקיים פגישה עם מנהל רת"א, ראש העיר וצוות הפעולה. בנוסף, ראש העיר ייפגש עם שר התחבורה לדיון ממוקד בנושא זה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "כל נושא הרעש שמקורו בתעופה האזרחית עבר, החל מ-2011, לאחריות הרשות לתעופה אזרחית. הרשות פועלת בתיאום מקצועי מלא עם המשרד, שמפעיל אף מפעיל בעצמו תחנות ניטור רעש. בניגוד לטענות, הרי שהרעש של מעבר מטוס מעל הישובים קיבוץ אייל, כוכב יאיר, נירית, כפר קאסם וראש העין, אינו חורג מרמת הרעש המותרת בחוק והוא אינו מוגדר על ידי המשרד כרעש המהווה פגיעה חמורה. למעשה, הוא אינו עולה בעוצמתו על הרעש של מעבר משאית או אוטובוס בכביש צמוד. בנוסף, חשוב לציין כי כל הגופים במדינה פועלים לבניית נתיב טיסה בטוח מבחינת תעופתית ומבחינה ביטחונית, רחוק ככל האפשר מבתי מגורים. יש לזכור כי רוב הנחיתות מתרחשות מעל העיר תל אביב - אזור בו צפיפות האוכלוסייה היא גדולה יותר מאשר בישובים המוזכרים בפניה, וכך גם הסיכון מהתרסקות מטוס. בחודש דצמבר עברו בנתיב הנחיתה שמעל הישובים קיבוץ אייל, כוכב יאיר, נירית, כפר קאסם וראש העין 12.5% מן הנחיתות, ובשעות הלילה נחתו מעל ישובים אלה 45 טיסות – שהם 3%".

מרשות שדות התעופה  טרם התקבלה תגובה.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו