הקמת החברה היא התחלת הדרך להגשים את החלום שלכם בדרך מסחרית ועסקית יעילה וכל מה שנחוץ לכם הוא להבין את המונחים השגורים בפי האנשים שעוסקים בכך כדי להפוך את המיזם שלכם לפעיל חוקית.

  • חברה בע"מ - רוב הסטארט אפים נפתחים כחברות בע"מ משום שזה כדאי בישראל מבחינת המיסוי, מבחינת סדר באפשרות הקצאת מניות למשקיעים  ומבחינת הפרדת הנכסים של החברה מהנכסים הפרטיים שלכם. בעזרת האחרון, אם קורה שהמיזם נכשל לפחות לא תפשטו רגל אישית ותוכלו להמשיך לעבוד ולשקם את החלום שלכם לאחר פירעון החובות של החברה.
  • מע"מ ומס הכנסה - כשמקימים חברה בע"מ לסטארט אפ שלכם יש להכין מסמכים שמיועדים לצורך פתיחת תיק במס הכנסה ולשם פתיחת תיק במע"מ. יש להכין מסמכים כדי להגיש לרשויות וללכת למשרד הקרוב לביתכם. אולם דעו כי יש אפשרות להקל עליכם ולהגיש את המסמכים האלה בדרך קלה יותר על ידי רו"ח אונליין.
  • פתיחת חברה באינטרנט - היום, יותר מתמיד ובגלל הפופולריות הגואה של פתיחת חברה או פתיחת חברת יחיד, יש אפשרות לבצע כמעט את הכל באינטרנט. פתיחת חברה באינטרנט שונה מהבירוקרטיה של פתיחת חברה רגילה, בכך של המסמכים מוגשים באינטרנט והפרוצדורה חוסכת מכם ריצות וזמן יקר.
  • מסמכים נוספים לסטרטאפים – מומלץ להתייעץ עם עורך דין ולהיעזר בו לשם ניסוח הסכם המייסדים, לדעת מהן זכויות היוצרים וזכויות הקניין הרוחני של המיזם ולמי מהשותפים הן שייכות, כמו גם מי הם בעלי המניות וכיצד מתחלקת ביניכם השליטה. יש לכתוב גם הסכם סודיות במקרים מסוימים ולנסח חוזים נוספים שבהם מותווית המדיניות שלכם בנוגע לעבודה עם שותפים אחרים שמפתחים אתכם את הרעיון שלכם לסטרט-אפ.

חשיבותו של הסימן המסחרי הרשום והקניין הרוחני

  • שמירה על זכויות בעלי הסטארט אפ כמו סימן מסחר רשום - מטבע הדברים, לרעיון שלכם למיזם יש ממד חדשני מאוד שעליכם לשמור עליו ולא להסתפק ברצון הטוב ובהסכמה ג'נטלמנית. הכל יכול לקרות בהמשך הדרך ולכן כל אפליקציה וכל פלטפורמה שאתם מקימים עם שותפים מחייבים כתיבת חוזה והסכם שמפרט מה תפקידו של כל אחד ומה חלקו של כל אחד למקרה שהחברה תתפרק ביום מן הימים או מישהו מהמייסדים ירצה לעזוב. במקרה כזה מי לוקח את השם ומי את הזכויות כגון פטנט ומי שומר על סימן המסחר הרשום. רישום סימן מסחר הוא מה שמקנה לכם את הזכות החוקית להשתמש בשם, בלוגו, בכל האותיות והמספרים שמרכיבים את הסימן המסחרי המוסכם שלכם שלפיו צרכנים מזהים את המוצר/שירות של החברה שלכם. סימן מסחר רשום יכול להיות שווה הרבה מאוד כסף מכיוון שהוא מייצג מוניטין וקשר חזר בין השם/לוגו למוצר או שירות אותו אתם מעניקים. יש לדאוג לרישום מסודר של סימן המסחר משום שאחרת יוכלו להשתמש בסימן דומה לכם ולקחת מכם לקוחות פוטנציאלים.
  • רישום סימן מסחר מקוון - יפתור לכם בעיות רבות וחסוך לכם זמן רב. אגרת רישום בסיסית עולה כ-1,600 ש', מבלי לקחת בחשבון עלויות נוספות להרחבת סיווג השירותים שהסימן שלכם מעניק או רישום מהיר תוך 3 ימי עסקים במקום 15 חודשים. זהו גם השם שבו תשתמשו כשאתם רושמים את הסטארט אפ בין אם כחלק מפתיחת חברת יחיד באינטרנט ובין אם כחלק מהקמת חברה באינטרנט שהיא חברה בע"מ. עליכם לוודא ששם זה מותר לכם בשימוש ויש לפעמים צורך בזירוז ההליך ותשלום עלויות נוספות לעורך הדין כדי לקבל את האישור הרשמי כמה שיותר מהר מרשם סימני המסחר והפטנטים.

מה עוד נחוץ לכם כדי לפתוח חברה לסטארט אפ שלכם?

  • פתיחת חשבון בנק לחברה  - פתיחת חשבון בנק ואישורו במע"מ ובמס ההכנסה, על מנת לפתוח חשבון לחברה יש להביא פרוטוקול חברה לפתיחת החשבון מאושר ע"י עו"ד, פרוטוקול מורשה חתימה ועוד אישורים לפעולות באינטרנט, הנפקת כרטיס אשראי ועוד. השלב הבסיסי הינו הקמת חברה באינטרנט, פתיחת חשבון בנק ופתיחת תיקים ברשויות. לאחר מכן תוכלו לבצע הסכם מייסדים, רישום סימן מסחר אונליין ופעולות נוספות לקידום המותג שלכם.

 

היום מומלץ להתחיל לעבוד בהדרגה ולאסוף סביבכם את האנשים המתאימים, להגדיר נכון בין כל מי שעובד אתכם ואת חלוקת העבודה ולדאוג לתשתית עסקית נכונה שתוביל להזנקת הסטארט-אם שלכם בצורה המסודרת ביותר ובחסכון של זמן וכסף שהינו קריטי בחיי מיזם בתחילת דרכו.