על רקע הנתונים, מסביר המנהל הרפואי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה, ד"ר מוטי לוי, כי הפתרון היעיל והבריא ביותר למרבית הכאבים הכרוניים מגיע מהרפואה המשלימה. להלן מספר עצות מועילות על פי הרפואה המשלימה לאותם אנשים שסובלים מכאבים חזקים במיוחד, ומספר עצות ממה להימנע.

עשה :

דיקור סיני – ממחקר רחב היקף, שכלל 18 אלף מטופלים, ושפורסם ב־2012 בכתב העת היוקרתי JAMA  של ההסתדרות הרפואית האמריקנית, עולה בבירור שדיקור סיני יעיל לא פחות מתרופות משככות כאבים.
בשיטת הדיקור הסיני מחדיר המטפל מחטים דקות במיוחד, חד־פעמיות וסטריליות, אל נקודות מפתח שונות בגופו של המטופל. פעולת המחטים הדקיקות לאורכם של המרידיאנים מגרה סיבי עצב הקיימים בשרירים, והגירוי שנוצר שולח מסר דרך חוט השדרה אל אזור ההיפותלמוס שבמוח. בתגובה משחרר המוח אנדורפינים – חומרים כימיים טבעיים המסייעים בשיכוך כאבים. במילים אחרות: הדיקור הוא מעין "סטרטר" הגורם לגוף לבצע את פעילות הריפוי הטבעית שלו. במקרה של כאב כרוני, גירוי כזה שולח את האנדורפינים היישר אל המקום הכואב באופן טבעי ולא בעזרת תרופה כלשהי. דבר נוסף שחשוב מאד לדעת הוא שבדיקור הסיני אין תופעות לוואי.

 שיאצו- בדומה לדיקור, גם לחיצות על נקודות המרידיאנים גורמות לשחרור אנדורפינים. הטיפול בשיאצו מתבסס על הרפואה הסינית מבחינת נקודות, והלחיצות מסייעות להקלה במקרים של כאבים כרוניים.

 רפלקסולוגיה- הרפלקסולוגיה רואה את כל גוף האדם  בכף הרגל.  לכן, עיסוי של נקודות ספציפיות בכף הרגל גורם לכך שמצבי סטגנציה של לימפה או תנועת דם איטיים, ינועו בקלות יתרה. התנועה הזו מועילה בכך שהיא מסלקת רעלים מאזור הכאב, משפרת את מצב הרקמה לכיוון של החלמה, ממתנת ומעלימה כאבים כרוניים וללא כל צורך בשימוש בתרופות.

דיקור סיני. יעיל לא פחות ממשככי כאבים(צילום: shutterstock)

-

אל תעשה :

לא לגרות את מקום הכאב – מומלץ להימנע מגירוי של מקום הכאב ולהתייחס לכאב כאל דגל אדום של הגוף, כסימון שלו שאומר שהמקום הכואב אינו בתפקוד תקין. לכן, אסור להתעלם מהמצב ויש לטפל בו במהרה.

לא ליטול משככי כאבים לטווח זמן ארוך –  זהירות ממשככי כאבים למשך יותר ממספר ימים, ניתן לפתח התמכרות או תלות במשככים גם כשהכאב נעלם אם משתמשים בהם לאורך זמן. סכנת ההתמכרות גבוהה יותר אצל אנשים בעלי נטייה תורשתית להתמכרות, עבר התמכרותי או כאלו הסובלים מדיכאון וחרדה.

לא כל כאב מצריך נטילת משככי כאבים – לא מומלץ ליטול משככי כאבים עם כל כאב קל שמגיע, חלק ממשככי הכאבים מאוד זמינים עבור הציבור, אינם דורשים מרשם רופא ונמכרים ללא הגבלה. צריכה מרובה של משככים אלה עלולה להוביל לפגיעה בכבד, בכליות, בקיבה, ובאיברים חיוניים נוספים בגופנו. לכן, מוטב להתרגל ולהתגבר על הכאב באמצעות שינה טובה, מנוחה ולהשאיר את משככי הכאבים למצבים בהם באמת יש בהם צורך.