צילום: עמותת "מיתרים"

הורים בראש העין פועלים להקמת מסגרת חינוכית משותפת, ייחודית וערכית, לדתיים-מסורתיים וחילונים בעיר.

עד עתה הביעו יותר ממאתיים משפחות נכונות לצרף את ילדיהם למסגרת כזאת ובימים אלה מתגלגל הרעיון באמצעות הרשתות החברתיות ו“חבר מביא חבר“.

ההורים היוזמים פועלים מול העירייה על מנת לקבל את הסכמתם לפתיחת מסלול כזה. הכוונה היא לפתוח כיתה צומחת באחד מבתי הספר בשכונת פסגות אפק ובעתיד, אולי אף לפתוח בית ספר שלם שיורכב מתלמידים חילונים ודתיים.

”הרעיון החל להתגבש כבר לפני כשנתיים“, הסביר עופר גבאי, ממובילי היוזמה ותושב שכונת פסגות אפק. ”המטרה היא ליצור גשר בין חינוך ממלכתי, לבין חינוך ממלכתי-דתי, ולקרב בין אנשים“.

מה זה בעצם חינוך משותף? 

”מדובר בגנים ובתי ספר בהם לומדים ילדים דתיים, חילונים ומסורתיים ביחד. המודל מתבסס על תוכנית לימודים ומערכת פדגוגית מותאמות להוראה למגוון הזהויות הישראליות-יהודיות, ומאפשר עושר רעיוני וחוויתי בהיבט הלימודי, ומפגש טבעי וקרוב עם הזולת.

”הרעיון הוא לאפשר את הצרכים המיוחדים לכל מגזר, כך למשל בכל בוקר מתקיימת תפילת בוקר לילדים הדתיים ומפגש בוקר לחילונים. בכל שיעור הקשור בעולם תוכן יהודי מוגשות אפשרויות פרשניות מגוונות. חוקי בית הספר באשר לצניעות, כשרות וחיי קהילה נקבעים על ידי ההורים והצוות בתהליך חשיבה משותף“.

לדברי גבאי, ההורים המובילים את הרעיון מקיימים חוגי בית. ”בשנה שעברה רצינו מאוד לפתוח גן אבל לצערנו זה לא התממש בשל חוסר מבני ציבור“, הוסיף. "השנה אנחנו רוצים לחדש את היוזמה ולעבוד יחד עם העירייה כדי לענות יחד על הדרישה שבאה מיותר ויותר הורים. נפגשנו עם גורמים בעירייה ושם אין התנגדות ליוזמה. אנחנו מאוד מקווים שבשנת הלימודים הקרובה נוכל לממש את היוזמה כמסלול בבית ספר קיים, שמשמעותו היא כיתה אחת מעורבת שתתחיל בכיתה א‘ ותצח בכל שנה.

חשוב לציין כי לא מדובר בבית ספר פרטי, אלא במסגרת הכפופה למשרד החינוך ופועלת באישורו ובעידודו. המשרד רואה בחיבור בין דתיים לחילונים ערך ממעלה ראשונה ולכן גם מתקצב מסגרות כאלה בשעתיים שבועיות נוספות לכל כיתה. ”אנחנו מאמינים שמסגרת כזאת יכולה למשוך אליה משפחות רבות ולייצר מסלול שיכיל בית ספר שלם“, המשיך גבאי.

ההורים חברו לעמותות ”צו פיוס“ ו“מיתרים“ על מנת לחשוף את המתעניינים באלטרנטיבות השונות שמציעה כל עמותה. העמותות גם פועלות מול הרשות המקומית ומסייעות בתהליכים הבירוקרטיים. ”בתי הספר המשותפים חורטים על דגלם כבוד לאחר, אהבת הזולת, וחיים משותפים למרות אורח חיים שונה“, ציין גבאי. ”בסופו של דבר הילדים גדלים באופן טבעי לכבד את האחר על אף ההבדלים המגזריים. אנחנו מאמינים שנהיה אבן שואבת למשפחות רבות המחפשות חינוך ערכי שכזה“.