צילום המחשה: shutterstock

מי אוהב את השבת? על פי ההנחיות החדשות של שני מעונות נעמ"ת בראש העין ובכל רחבי הארץ, התשובה היא אמא ואבא וגם אבא ואבא או אמא ואמא.

בשבוע שעבר הוציאה רשת נעמ"ת הנחיות חדשות בכל הנוגע לקיום מנהג "קבלת השבת" בגני הרשת ובפרט בהתייחס לטרמינולוגיה הנהוגה זה שנים "אבא ואמא של שבת", וקבעה כי מעתה יהיו גם אבא ואבא של שבת ואמא ואמא של שבת. הרוחות ברחבי הארץ סוערות, יש מי שמבכה על ההחלטה וטוען כי היא קיצונית, אך מנגד יש מי שמברכים עליה, גם כאן בראש העין.

ראש העין ידועה כעיר המשלבת מגוון אוכלוסיות, אשר ברוב הזמן חיות בשלום ובהרמוניה זו עם זו. כך גם השילוב בין המגזר הדתי והאוכלוסיה החילונית בעיר. עם זאת עושה רושם כי ההרמוניה העירונית כמעט הופרה השבוע לנוכח כוונת רשת המעונות הארצית נעמ"ת, לשנות את טקס קבלת השבת המסורתי ולהופכו לטקס הנושא אופי פלורליסטי ושיוויוני.

כידוע, בשבוע שעבר החלו ליישם את ההנחיות החדשות בצפון הארץ והרוחות סערו. הכל התחיל כאשר מנהלת אחד המעונות ברשת מחיפה שיגרה מכתב להורי הילדים, שבו היא מודיעה כי בכוונתה לשנות את "קבלת השבת" המסורתית, על מנת שלא לפגוע בפלורליזם ובשוויון המגדרי. הנחיות אלו עוררו סערה רבה בקרב ההורים שהחליטו להלחם בניסיון לשנות את ההנחיות.

גם בארגון הנשים 'שוברות שוויון', שבו חברות חלק מתושבות העיר, מוחות הנשים על הניסיון למחוק את הזהות המגדרית של הילדים והילדות כבר בגיל הרך. בעצומה מטעמן כותבות נשות הארגון, "לפי תוכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת ,שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'".

נשות הארגון דורשות "לחזור ולקיים את טקס קבלת השבת במתכונתו המסורתית, המכבדת כל מהות וכל זהות. יש לחזק את המהות הנשית ואת המהות הגברית כמהויות המשלימות זו את זו", לשון העצומה.

אך במקביל לאלה שמענו גם קולות אחרים, פתוחים ומקבלים. כך למשל ציינה השבוע אחת האמהות, שילדיה לומדים באחד מגני הרשת: "קבלת שבת זה טקס נחמד בסך הכל. עם זאת אני בעד להציג שונות ולא להצמד למודל של משפחה דתית עם המטפחת והכיפה, ההצגה הזו לא חשובה בעיניי ועדיף לדעתי בלעדיה".

אם נוספת סיפרה כי היא מברכת על ההחלטה של הנהלת נעמ"ת. "לדעתי שינוי שכזה יתרום ויעודד את הילדים מגיל צעיר לכבד ולהכיר את כל סוגי המשפחות והמגוון המגדרי".

מהנהלת הרשת נמסר: "קבלת השבת בנעמת נושאת אופי חברתי-משפחתי: במשפחות שונות מציינים את השבת באופנים שונים. יש משפחות שמטיילות בשישי שבת, יש שאוכלות ארוחת ערב משותפת, יש שעורכות קידוש ויש שהולכות לבית הכנסת. יש שלא מציינות כלל את קבלת השבת ויש משפחות שמארחות או מתארחות.

"חשוב לציין כי קבלת השבת במעונות נעמת כוללת סמלים של מסורת יהודית: המחנכת מדליקה נרות, מברכים על היין ובוצעים מהחלה ואף טועמים מהם. אלא שהטקס לא נושא מודל אחד בלבד של אבא ואמא שבת, אלא מתייחס למציאות המשתנה בתפיסת המשפחה הגרעינית, שמחייבת מבחינתנו התאמה ערכית- חינוכית. המכנה המשותף בטקס קבלת שבת הוא אוירה של יחד.

"היא באה לידי ביטוי בישיבה מסביב לשולחנות או במפגש במליאה, מקבלי השבת הם על פי סדר הופעתם ביומן הכיתה, באופן בו לעיתים זה בת ובן, לעיתים שתי בנות ולעיתים שני בנים. יש כיפות ויש מטפחות ומי שבוחר/בוחרת לחבוש ולעטות אותם מוזמנים לעשות כן. הטקס כולל בנוסף לסממני המסורת שיר, דקלום או סיפור או כולם ביחד, בהתייחס לגיל ולמסוגלות הריכוז של הילדים.

"מטרתנו היא שהעשייה תתאים לכלל הילדים ולכל סוגי המשפחות ושילד שגדל במשפחה עצמאית/יחידנית/חד מינית, יחוש טוב ונוח לקבל את השבת כמו ילד ממשפחה מסורתית".