תאגיד המים "עין אפק" בראש העין. צילום: עמית לרנר

טענות קשות בקרב תושבי ראש העין: תאגיד המים עין אפק גובה מאיתנו לאחרונה סכומים מופרזים. הסיבה העיקרית שהועלתה על ידם היא החלפת השעונים (מדי המים) לשעונים שלטענתם פחות אמינים.

תושבים רבים שנחשפו לחשבונית המים האחרונה שקיבלו, נדהמו לגלות קפיצה משמעותית בצריכת המים בביתם. קפיצה אותה הם שוללים על הסף. "אנחנו ארבע נפשות בבית, זוג ושני ילדים", מספרת תושבת רחוב נתן אלתרמן. "גרנו בעבר בהרצליה באותו הרכב משפחתי וצרכנו כ 30 קוב בחודשיים . עברנו לראש העין לפני כשנתיים וזו הייתה צריכת המים גם כאן אלא שלפני כשנה החלנו לקבל חיובים על 50 קוב על אף שהילדים גדלו והחלו להתקלח לבד ובלי אמבטיות. עם עוד איכשהו התרגלנו לזה, למרות פניות לתאגיד המים, פתאום בחשבונית האחרונה קיבלנו חיוב על 70 קוב (!)".

"אנחנו גרים בבניין רב קומות, כך שאין לי בריכה , גינה ואפילו לא בריכה מתנפחת. החליפו לנו לאחרונה את שעוני המים לדיגיטליים ובחשבונית אחת באמת קיבלתי על צריכה של 27 קוב. שמחתי והייתי בטוחה שבא לציון גואל ואז החשבון האחרון הכה בי. תוך שעות ספורות הוצפתי בהודעות מתושבים אחרים שקיבלו גם הם חשבוניות מנופחות".

ביררת עם המוקד של התאגיד?

"אמרו לי נבדוק עם האחראי ונחזור אלייך תוך 3 ימים. עניתי להם שיש כאן בעיה. אני קיבלתי פתאום צריכה של 70 קוב, שכנים שלי קיבלו 75 קוב ושכנים אחרים קיבלו חשבונית של 10 שקלים שהם 6 נפשות. אני עכשיו גם רואה שצרכתי כבר 50 קוב תוך קצת יותר מחודש מאז סגירת החשבונית האחרונה. זה אומר שהחשבונית הבאה שלי תהיה על צריכה של קרוב ל 100 קוב. זה לא הגיוני".

"בתאגיד עוד ענו לי שבעבר צרכתי 50 קוב אז 70 בקיץ זה הגיוני סך הכל. מה הגיוני? מה השתנה? הם אמרו שאביא אינסטלאטור על חשבוני שיחתום שאין נזילה וכבר חשבתי לעשות את זה אבל התחרטתי כי ראיתי בשעון שכשאין פעילות של מים בבית הוא באמת לא זז. אם הייתה נזילה הייתה אמורה להיות תזוזה מסויימת".

מה את חושבת על ההתנהלות בנושא?

"אני חושבת שמדובר בהתנהלות קלוקלת. עם כל הרצון הטוב יש בעיה בהתנהלות. אנחנו פונים למוקד ולא מקבלים תשובות הולמות או שהמחשבים בו קורסים. במקום להכיר בבעיה מבחינתם זה הגיוני, ויש תחושה שהם מנסים לספק תירוצים כאלו ואחרים. צריך בתור התחלה להחליף את השעונים לשעונים תקינים ואז לזכות תושבים קולקטיבית באופן רטרואקטיבי. התאגיד חייב לשאת באחריות".

תושב אחר, מרחוב חנה רובינא מחזק את דבריה "פתחתי את ההודעה כמו בכל חודש כדי לראות כמה קיבלתי בחשבונית וגיליתי סכום גבוה בעשרות אחוזים מבדרך כלל. אם הייתי רגיל לקבל עד 250 שקלים על צריכה של עד 30 קוב. פתאום אני מקבל מעל 40 קוב".

"נושא נוסף שראיתי שמשותף לכולם זה שבצריכה המשותפת כתוב 0 . אנחנו בניין בן 8 קומות עם השקיה, ושטיפה 5 פעמים בשבוע אז איך זה הגיוני? ברור שישנה תקלה לאחרונה וזה היה בסדר אם גורם מטעם התאגיד היה מסביר אותה אבל כשמתקשרים אליהם הם מתנערים ומטייחים את הנושא. אומרים שזו פעם ראשונה ששמעו על זה למרות שאחרים פנו מספר דקות לפני כן. יש הרגשה שהם תודרכו לספק תשובות מסויימות".

"זה קורה חודש שעבר ועכשיו אני רואה טעות כאילו גורמים בתאגיד מנסים להכניס איזו כמות צריכה שהם רוצים ולפיה לגבות כספים מהתושבים", טוען תושב אחר. "לכן אני קורא לכל מי שיש הוראת קבע לבטל אותה ולא לשלם באופן קבוע כדי לא לספוג עוגמת נפש. המדידות שלהם לא נכונות וכנראה שעובדים שם אנשים שלא מספיק מיומנים במה שהם עושים".

מתאגיד  המים עין אפק נמסר בתגובה: "התאגיד קיבל את פניות התושבים ממספר בניינים בפסגות אפק על חיובי מים חריגים מהממוצע וצריכה משותפת העומדת על אפס. התאגיד עורך בדיקה על מנת לזהות את החיוב החריג והצריכה המשותפת המדויקת.

כאשר הבדיקה תסתיים בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, התאגיד יפעל ע"פ ממצאי הבדיקה בשקיפות מלאה. עד לסיום הברור לא יחויבו הוראות הקבע של הצרכנים שצריכתם נמצאה חריגה".