קו 64 של חברת אפיקים בפתח תקוה. צילום: מתן דויטש

דו"ח פניות הציבור לשנת 2018, אותו פרסמו משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מעלה נתונים די מדאיגים בנוגע לשירות שמקבלים הנוסעים בחברות האוטובוסים השונות. אם נתייחס לאזורנו, אזי הקו הבעייתי בדו"ח הוא 64 של חברת 'אפיקים' המחבר בין פתח תקוה לתל אביב.

בשנת 2018 התקבלו ברשות לתחבורה ציבורית 41,445 פניות מנוסעים ברחבי הארץ, כש-90 אחוזים מתוכן מוגדרות כמוצדקות (37,424 פניות). לשם השוואה, בשנת 2012 התקבלו כ- 2,500 פניות בלבד. מדובר אם כך, בעליה של למעלה מ 1500 אחוזים.

על חברת אפיקים התקבלו בשנה החולפת 865 פניות באשכול פתח תקוה וראש העין. על קו 29 המחבר בין ראש העין לפתח תקוה התקבלו 32 פניות בגין אי ביצוע. על קו 282, המחבר בין ראש העין לכרמלית התקבלו 34 פניות על אי ביצוע. על קו 472 המוביל מראש העין לתל אביב התקבלו 22 פניות על אי עצירה. על קו 477 המגיע מראש העין לתל אביב גם כן, הנוסעים פנו 12 פעמים על איחור בנסיעות. 

בפתח תקוה הקו ש'מככב' בדו"ח הוא קו 64 המחבר בין פתח תקוה לתל אביב. בנוגע לקו זה התקבלו  48 פניות על אי ביצוע, 15 פניות על איחור ו-13 פניות על אי עצירה בתחנה. קו נוסף שצוין בדוח הוא קו 86 בין אריאל לפתח תקוה עם 34 פניות על אי ביצוע.

הנוסעים בחברת 'דן' פנו לעומת זאת 317 פעמים על נסיעות שבאזור פתח תקוה-תל אביב. לגבי קו 1 בין פתח תקוה לבת ים נרשמו 16 פניות בנושא אי עצירה, ולגבי קו 82 שמחבר בין בית רבקה לתל אביב התקבלו 13 פניות בגין אי עצירה.

אוטובוס של אפיקים בפתח תקוה. צילום: מתן דויטש

הסיבה העיקרית לפניות בשנה החולפת היא אי ביצוע באוטובוסים, כלומר, נסיעות שבוטלו. הסיבה הנפוצה השנייה היא התנהגות נהג האוטובוס בכביש, שיכולה לבוא לידי ביטוי בדיבור בסלולרי, נסיעה באור אדום, אי עצירה לנוסע ועוד.  

על פי הדו"ח, ישנן מספר סיבות אפשריות לעלייה הגדולה בכמות הפניות:

ערוץ ישיר לפניות - ככל שמחלקת פניות הציבור מתפתחת ומפשטת את אופן הפניה לפונה, כך עולה מספר הפניות.

הערוצים הדיגיטליים שהפכו זמינים ומאפשרים להעביר תלונה מקוונת בצורה נוחה ויעילה מהטלפונים הניידים והמחשבים.

מודעות לשירות שהולכת ומתפתחת בקרב קהל הצרכנים הישראלי.

תוספת שירות של כ-50 אחוזים בתחבורה הציבורית, שכפועל יוצא מכך מביאה לעלייה במספר התלונות.

תגובות

מחברת דן נמסר בתגובה : "אנו פועלים במרחב הצפוף ביותר בישראל ובתנאים מאוד קשים (עבודות הרכבת הקלה, עומסי תנועה קיצוניים).  חשוב לדעת שהקווים המדוברים מבצעים אלפי נסיעות מדי חודש אך יחד עם זאת אנו פועלים לתיקון כל תקלה".

מחברת אפיקים נמסר בתגובה :" חברת אפיקים אוחזת ברישיון להפעלת קווי השירות באשכול פתח תקווה ראש העין משנת 2015. החברה מבצעת מידי יום כ- 3,700 נסיעות עירוניות ובינעירוניות בפתח תקווה והסביבה ומסיעה מיליוני נוסעים בשנה. בשנת 2018 התקבלו כ-800 תלונות על איכות השירות שלמרות שמהווים יחס תלונות נמוך ביותר בהשוואה לכמות הנסיעות המבוצעות בשנה (יותר ממיליון נסיעות בשנה) אנו למדנו מהם המון ועל בסיס אלו המוצדקות שיפרנו את השירות.

"לגבי קווים 82, 29 ו- 64 המוזכרים בדוח שהפיץ משרד התחבורה נשמח לציין כי התדירות שופרה באופן ניכר לאחרונה וכך גם לגבי איכות הביצוע. נבקש להדגיש כי חברת אפיקים דוגלת בהקשבה ללקוח ומייחסת חשיבות רבה לפניות הציבור אשר כאמור, משמשות מבחינתנו כתמונת ראי לאיכות השירות שאנו מספקים וכן כבסיס להתאמות, שינויים ושיפורים לצורכי הציבור המשתנים וכל זאת על מנת לייצר בכל עת יתרון בבחירת השימוש בתחבורה הציבורית על פני חלופות אחרות.

"נשמח לציין כי לאחרונה ועם כניסת ראש העיר החדש לתפקידו, התהדק הקשר המקצועי בין גורמי המקצוע בעירייה לבין החברה וניכר כי התחבורה הציבורית בעיר קודמה לסדר עדיפות עליון דבר אשר בהכרח יביא לשיפור מתמיד בשירות התחבורה הציבורית לתושבי העיר. זאת ועוד, עיון מעמיק בדוח פניות הציבור לשנת 2018 שפורסם על ידי משרד התחבורה לגבי כלל מפעילי התחבורה הציבורית מלמד כי איכות השירות  של חברת אפיקים הינה מהגבוהים בענף".

מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה : "מאז כניסת ראש העיר רמי גרינברג  לתפקידו, קודם תחום התחבורה הציבורית לראש סדר העדיפויות. בתוך כך, אנו פועלים מול משרד התחבורה וחברות אפיקים ודן באופן הדוק לשיפור מצב התחבורה בפתח תקווה. שר התחבורה הגיע לעיר פ"ת מלווה בכל צוות אנשי התחבורה הבכירים ביותר.  מנכ"ל הרכבת הקלה , מנכ"ל נתיבי איילון , מנכ"ל נתיבי ישראל , מנהלת אגף תחבורה ציבורית – הרשות הארצית לתחבורה, המפקחת על התעבורה מחוז ת"א והמרכז ועוד רבים.

"בהתאם לדרישת העירייה משרד התחבורה אישר תקצוב של עשרות רבות של מיליוני שקלים. לשיפור רשת התחבורה בעיר .נרכשו לעיר פ"ת כ30 אוטובוסים חדישים מהסוג המתקדם בעולם. ואנו פועלים לשיפור רמת התשתיות וקידום נתיבי תחבורה ציבורית והפעלת מסופים חדשים . יש לציין כי ענף התחבורה הציבורית בכל הארץ סובל מחוסר בנהגים, וחברות האוטובוסים מכשירות נהגים רבים ,לפרטים נוספים ניתן לפנות לחברות האוטובוסים הפועלות בעיר.

"לעניין הקווים המוזכרים בפנייתך: קו 82 המוזכר בפנייה – תוגבר ב16 נסיעות יומיות ונוספו לקו אוטובוסים ארוכים 5 דלתות. קו 29 – תוגבר באוטובוסים והורחבו שעות הפעילות . קו 64 – תוגבר באופן משמעותי. נושא האכיפה על  ביצוע הנסיעות באופן מלא כפי שמתחייב ברישיונות הקווים באחריות משרד התחבורה. ואנו גם בקשר רציף ויומי מול משרד התחבורה וחברות האוטובוסים כדי שציבור הנוסעים בפתח תקווה יקבל את השירות ברמה הכי גבוהה".