צילום: באדיבות המפגינים

מטה המאבק כנגד רעש המטוסים בראש העין הפגין אתמול (מוצ"ש) מול ביתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ ביישוב קדומים.

השבוע התקבלה החלטה במועצה הארצית לתכנון ובנייה – תתאפשר נחיתת מטוסים במסלול 21 בשעות הלילה, החגים והשבתות ובהם יהיו גם מטוסים בעלי שלושה מנועים. ההחלטה הזו בעצם תביא למצב שרעש המטוסים והזיהום מהם בסביבת ראש העין ושאר הישובים הסמוכים למסלול הנ"ל יחמירו.

"את ההחלטה קיבלו במחטף, הודיעו לרשויות המקומיות יומיים לפני קבלת ההחלטה בלי אפשרות אמתית להתכונן. לא נכחתי בישיבה בה קיבלו את החלטה כאות מחאה", מספר יוסי קנירש ממובילי מטה המאבק ברעש המטוסים בראש העין.

מה השינוי שצפוי לקרות על פי ההחלטה אומר בפועל?

"זאת אומרת שכל שתי דקות יעבור מטוס מעל ראש העין בגובה של כ-300 עד 500 מטר מעל בתי התושבים".

הגעתם אתמול עשרות תושבים להפגין מול ביתו בקדומים של שר התחבורה בצלאל סמטוריץ'. האם קיבלתם מענה?

"השר יצא אלינו והבטיח לנו שיבדוק וילמד את הנושא ויחזור עם תשובות בהקדם. בנוסף, הוא הבטיח לבקר בראש העין ולדון עם ראש העין ומטה המאבק כדי ללמוד את הנושא לעומקו. אנחנו יוצאים מהדבר עם זיק של תקווה אבל אנחנו עומדים מול סיטואציה אשר צריך להראות נגדה נחישות ולהתמיד במאבק".

איך אתם מתכננים להמשיך לפעול במסגרת המאבק?

"בפן 'המשפטי' אנו הולכים לנטר את הרעש באופן בלתי אמצעי. אנו לא מקבלים את הניטור של רשות שדות התעופה. בפן הציבורי נמשיך להפגין מול מי שצריך. הודעתי גם לשר שאם נצטרך נכיר את יופייה של קדומים עד שיהיה פתרון".

בשונה מסיטואציות רבות בהם מתנהלים מאבקים כנגד דבר מה ללא פתרון, נראה שבעניין נחיתות המטוסים יש פתרון חלופי – "יש מסלול נוסף בסביבת ראש העין 'מסלול נמים'. זה מסלול עם דפי נחיתה אשר נעשו בו מבחנים של אל-על, אך רשות התעופה האזרחית טוענת שהמסלול פחות בטוח. זאת מכיוון שמרחק ההתיישרות בעת הנחיתה קצר יותר והדבר פחות בטוח.

"ההתנגדות הזו לא ברורה משום שהיא נוגדת קביעה של ארגון התעופה העולמי העוסקת בעתיד צורת הנחיתות. מדובר בסוגים שונים של נחיתות (מה שקיים כיום לעומת מה שמוצע כפתרון). העניין הוא שמשתמשים בשיטה הזו שאנו מציעים כיום במסלולי נחיתה אחרים אשר ההבדל באורך לא אמור להיות מספיק משמעותי. אנחנו בעצם יוצאים נגד הנימוק הזה, המסלול שאנו מציעים כפתרון נמצא בסמוך לכביש 6 איפה שאין ישובים".