דמיינו את זה: אמא שעושה במשך 20 שנה קניות של בגדים עם ארבע הבנות שלה. כל אחד יכול לתאר לעצמו שזאת משימה מאתגרת במיוחד.

לאור העובדה שלכל החלטה יש מחיר (תרתי משמע), אתם ודאי מבינים שנאלצתי לרכוש ניסיון וללמוד דבר או שניים על חינוך ילדים לצריכה חכמה בנושא בגדים.

ברור שכיף לעשות קניות, ובמיוחד להתחדש בבגדים חדשים, אבל אם פעם היו קונים לילדים בגד חדש לכבוד אירוע, יומולדת או חג, היום מדובר ברכישה אינסופית אחת גדולה.

עם בנותיי המופלאות עברתי את כל השלבים הכרוכים בקניית בגדים. אם זה להסכים או להתנגד לקניית מותגים (שמייחסים להם הגדרה של מצב חברתי), אם זה לקחת כמה צבעים מהחולצה בעלת הגזרה המושלמת ("ואז אני אוכל להתאים"), או לקנות משהו קצת צפוף עליי ("אבל יהיה בסדר כי אני בדיאטה").

כן, גם אצלנו בבית הארונות התמלאו בבגדים שנקנו בשמחה, נלבשו פעם אחת בלבד והופקרו לגורלם מיותמים מבלי שנלבשו שוב עד עצם היום הזה.  

המחשה: shutterstock

השבוע אחת הבנות שלי ריגשה אותי באופן מיוחד. היא הודיעה לנו שהתארגנה עם כמה חברות למכירת בגדים שהן לא רוצות או לא צריכות, וכל ההכנסות יועברו לבילויים והנאה.

כל אחת מהבנות מיינה וסידרה את הארון שלה, שלפה פריטים, צירפה תוויות מחיר ויחד הן נסעו לתל אביב ועמלו יום שלם על מלאכת המכירה.

זה היה ניסיון מופלא עבורה. אחרי שנים של 'אמא תקני לי', היה מפתיע לראות שהגלגל התהפך, שתובנה חדשה נולדה והילדה מתחילה לפתח תודעה צרכנית ולהבין שהחיים עולים כסף.

אז איך מסבירים להם איך להיות צרכנים נבונים גם בענייני בגדים?

חזקו שוב ושוב את המסר שהבגד אינו מגדיר את האדם  וכדאי שיבנו את מעמדם החברתי על מנהיגות, חברות טובה, אכפתיות, ידע ומסירות ולא יתנו לעוד מותג להראות מי הם.

תנו להם דוגמא אישית וקבלו החלטות שפויות על קניית בגדים. אנחנו יכולים לדבר עד מחר, אם הילדים שלנו יראו משהו אחר, זה מה שהם יפנימו ואולי בחריפות גדולה יותר.

בהחלט טוב לעשות הרגל של חשיבה נוספת כשמגיעים לקופה: האם באמת כל אחד מהפריטים שאספנו שווה לנו את המחיר שלו?

אל תתפשרו בקנייה על "קצת קטן ואני אעשה דיאטה", על "קצת גדול ואני אתקן", או על "קצת לא נוח אבל יהיה בסדר".

למדו אותם שיש המון הזדמנויות לקניות, ואם זה לא ממש מתאים, תמיד נמצא בהזדמנות אחרת משהו מתאים יותר וטוב יותר. חשוב להפנים ששום קנייה היא לא בבחינת הזדמנות חד פעמית שלא תחזור.

בקשו מהם לסדר את ארון הבגדים יחד אתכם ולראות מה התוצאה של רכישות, שבסוף לובשים פעם אחת במקרה הטוב, או בכלל לא במקרה הרע.

כל אינטראקציה כזאת עם ילדים מוסיפה עוד תובנה לגבי קניות. גם אם תוך כדי גיל ההתבגרות לא בהכרח תראו תוצאות מיידיות, נקודת המבט והתובנות שוקעות, והם בהחלט עשויים להפתיע אתכם.

שתפו אותם בטעויות שעשיתם בקניית הבגדים שלכם. אין כמו כנות וניסיון אישי להמחשת המסר.

ואי אפשר בלי להתייחס לרכישת הבגדים באינטרנט, שהכניסה אתגר חדש בקלות שעולה על כל דמיון: לא צריך לכתת רגליים, אין צורך להתאמץ, לא חייבים למדוד, וגם הספקים, בנדיבותם, הרי תמיד מציעים אפשרות החזרה וקבלת זיכוי.

התוצאה היא: הקנייה הפכה אימפולסיבית יותר והיד על הדק כרטיס האשראי הרבה יותר קלה. זכרו שבגדים רבים שתקנו באינטרנט יישארו בארון או יישלחו לתרומה, כי הם לא תמיד יושבים בול, ואנחנו לא באמת מתאמצים להחזיר.

עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il